Huawei ogłasza wejście do Europy, tym razem jednak z własnymi samochodami Aito Na europejski rynek samochodowy wkracza kolejny duży gracz z Chin Tym razem ma pojawić się marka Aito, w której Huawei ma również znaczący udział Na początek w Monachium zaprezentowano trzy modele Sdílejte: Vašek Švec Publikováno: 12. 9. 2025 10:00 Huawei to daleko więcej niż tylko elektronika użytkowa. Ten chiński gigant, między innymi, intensywnie angażuje się również w branżę motoryzacyjną. Oprócz dostarczania systemów infotainmentu i autopilota niektórym producentom, w przypadku niektórych marek angażuje się bardziej. Przykładem jest marka Aito, która teraz zmierza również na rynki starego kontynentu. Samochód od Huawei? Za powstaniem marki Aito nie stoi wyłącznie Huawei. Jest to część koncernu Seres, gdzie nawiasem mówiąc, jeden z założycieli i pierwszy CEO Tesla Motors, Martin Eberhard, pełni funkcję szefa rozwoju. Aito jest częścią stowarzyszenia marek wykorzystujących technologie Huawei, nazwanego Harmony Intelligent Mobility Alliance. Samochody marek należących do HIMA można znaleźć w Chinach w markowych sklepach Huawei – jak zresztą mogłem się osobiście przekonać kilka miesięcy temu podczas wizyty w Huawei Store w Szanghaju. Tam również spotkałem się z modelami Aito M5 i Aito M9, które teraz zmierzają na wybrane rynki europejskie. Trzecim modelem w tej grupie ma być Aito M8. Wszystkie trzy wspomniane modele sprzedawane są w Chinach w wersji w pełni elektrycznej i hybrydowej, przy czym na razie wygląda na to, że w Europie początkowo dostępna będzie prawdopodobnie tylko wersja hybrydowa. Nietrudno zgadnąć dlaczego – na pojazdy z Chin wykorzystujące napęd hybrydowy w ramach UE obowiązują znacznie niższe cła importowe. Konkretnie chodzi o EREV (extended-range electric vehicle), czyli pojazdy elektryczne wykorzystujące mniejszy silnik spalinowy wyłącznie jako generator do ładowania baterii. Silnik spalinowy co prawda tutaj znajdziemy, ale nie napędza on bezpośrednio kół. Wszystkim wspomnianym modelom w osiągnięciu sukcesu w Europie mógłby pomóc raczej stonowany design wraz z luksusowo wyglądającymi wnętrzami pełnymi sztucznej skóry i oczywiście ekranów. Trzy SUV z napędem elektrycznym i hybrydowym Miałem okazję przejechać się jako pasażer modelem Aito M7 i muszę przyznać, że jego wygodne fotele masujące zdecydowanie mnie urzekły. Wyciszenie również było na najwyższym poziomie, a pierwsze wrażenie z jakości wykonania bardzo przyzwoite. Jedynie zawieszenie do takiego samochodu pasowałoby mi bardziej komfortowo zestrojone, podczas jazdy nawet na dobrej drodze wydawało mi się dość twarde. Ale wróćmy do modeli zaprezentowanych w Monachium. Najniżej pozycjonowane jest logicznie Aito M5, czyli średniej wielkości SUV o wymiarach 4785 / 1930 / 1625 mm i rozstawie osi 2 880 mm. Aito M5 w wersji czysto elektrycznej oferuje tylko napęd na tylne koła o mocy 200 kW i baterię LFP o pojemności 83 kWh. Według metodologii CLTC przejedzie do 602 km – rzeczywistość będzie oczywiście niższa, podobnie jak w przypadku Xiaomi SU7. Wersja hybrydowa oferuje takie same 200 kW i napęd na tylne koła, ale dostępna jest również w wersji dwusilnikowej z napędem na wszystkie cztery koła. Tutaj łączna moc wynosi 365 kW. Ponad pięciometrowe SUV Aito M8 oferowane jest w dwóch konfiguracjach wnętrza: klasycznej z pięcioma miejscami w dwóch rzędach lub sześcioma miejscami w trzech rzędach. Czysto elektryczny model z napędem na tylne koła oferuje moc 227 kW i zasięg do 705 km według CLTC. Bogatsza wersja z napędem na cztery koła ma moc 387 kW i zasięg do 655 km. W obu przypadkach samochód bazuje na baterii o pojemności 100 kWh. Model z turbodoładowanym silnikiem 1,5 l ma moc 392 kW, a klient ma do wyboru dwie różne pojemności baterii – na samej baterii przejedzie odpowiednio 201 lub 310 km. Flagowym modelem jest Aito M9, które oprócz przestronnego wnętrza i dwóch wariantów konfiguracji oferuje prawdziwy luksus zarówno na zewnątrz, jak i w środku. Oprócz dużych wyświetlaczy infotainmentu dla kierowcy i centrum rozrywki dla pasażera, może również oferować na przykład ekran projekcyjny dla pasażerów z tyłu. W pełni elektryczny wariant oferuje dwa silniki o łącznej mocy 390 kW, natomiast hybryda ma 365 kW i zasięg do 290 km bez konieczności uruchamiania silnika spalinowego. Ceny samochodów Aito w Chinach Jeśli interesują Cię orientacyjne ceny takich samochodów w ich ojczyźnie, znajdziesz je poniżej. Należy jednak dodać, że ewentualna cena w Europie będzie znacznie wyższa nie tylko ze względu na koszty importu i cła. Konkretne ceny i dostępność pojazdów w Europie na chwilę obecną niestety nie są znane. Aito M5 około 673 do 730 tysięcy CZK bez VAT Aito M8 około 1,05 do 1,3 miliona CZK bez VAT Aito M9 około 1,38 do 1,67 miliona CZK bez VAT Jak podobają Ci się samochody Aito od Huawei? Źródła: ArenaEV.com, CarNewsChina.com O autorze Vašek Švec Vaška prakticky od dětství zajímaly nové technologie, ať už se jednalo o telefony, počítače či třeba auta. V době, kdy většina jeho kapesného padla na… Więcej o autorze Sdílejte: Aito automobil elektromobil Huawei